Monnikken

14 juli 2017 - Bangkok, Thailand

Vanmorgen moesten we echt al heel vroeg op pad. We werden om half 5 door Mr. Big opgehaald. Met de taxi vertrokken we naar Wat Pho. Deze tempel is bekend vanwege de zeer grote liggende Boeddha. Echter wij namen een andere ingang en mochten een kijkje nemen bij het ochtendritueel van de monniken. Toen we aankwamen, was net het ovhtendgebed begonnen. We hebben dit van zeer dichtbij kunnen volgen. Na het ochtendgebed gaan de monniken op pad om eten te verzamelen dat door de bevolking aangeboden wordt. Wij hebben samen met een monnik de route gelopen en er werd verbazingwekkend veel eten opgehaald. De monniken zijn compleet afhankelijk van de giften van het volk, dus als zij bijna niets geven, hebben ze weinig eten. Onze gids vertelde dat er iedere dag behoorlijk veel opgehaald werd en dat het leven als monnik eigenlijk helemaal niet zwaar is. Zij gaan 2x per dag de straat op om voedsel de te verzamelen. Hebben 2x per dag een gebed en eten 2x per dag en verder kunnen zij doen wat ze willen. De jongste monnik was 8 jaar en de oudste was in de 80. Ze kunnen zo lang monnik blijven als ze willen. Wil je er na een week mee stoppen, dan is dat gewoon mogelijk. Op de markt kocht onze gids nog wat Thais fruit om ons te laten proeven. Aan het eind van het bezoek mochten we kiezen: de resten van het ontbijt van de monniken opeten, met de gids een lokaal ontbijt eten of terug gaan naar het hotel. Wi kozen voor optie 2 en zaten dus om 08.00 uur aan de rijst met pittige kip. Na dit bezoek hadden we het plan om ancient  city te bezoeken. Dit is een soort Madurodam van Bangkok. Natuurlijk eerst nog maar die locatie zien te bereiken. Onze gids is een stuk mrt ons meegereisd. Eerst een stuk met de watertaxi, dan met de skytrain. En dan verder alleen. De skytrain stopte op het randje van Bangkok. Je merkt dan echt wel dat je buiten het toeristische gedeelte zit. Er zouden minivans staan om ons naar ancient  city te brengen. Nee dus. Dan maar een taxi aanhouden. Eerste taxi begrijpt het niet en de tweede ook niet. Bij de derde krijg ik een telefoon in mijn handen geduwd en moet ik intoetsen waar we heen willen. We mogen instappen, dus dit lijkt goed te gaan. Als we een half uur in de taxi zitten, merken we opeens dat hij omkeert en weer naar Bangkok centrum rijdt. Dat was niet de bedoeling. Taxi-chauffeur spreekt geen Engels, dus ga maar eens uitleggen dat dat niet de bedoeling is. Meneer stopt ook nog even op een hele smalle vluchtstrook op de snelweg. Hebben hem geprobeerd duidelijk te maken om snel weg te rijden, dat lukte gelukkig. De eerstvolgende mogelijkheid uitgestapt, maar toen waren we dus weer in het centrum. Pffff. Toen maar besloten om iets anders te gaan doen. We wilden naar Wat pho gaan en waren op zoek hoe we daar moesten komen. In gesprek geraakt met een oud Thais vrouwtje, die raadde ons aan om een klongtour te maken van 1,5 uur over de rivier en de klongs. Eindhalte wat pho. Zij regelde voor ons een tuktuk naar de longtailboot. Helemaal top. Daar aangekomen een boot besproken voor 1,5 uur. Veel gezien onderweg. Helaas stopte de boot al na een uur bij particuliere pier. Boot vaart erg en wij moeten betalen om van die pier af te mogen. Toch maar betaald en dus aangekomen bij wat pho.Let op: hier waren we vanmorgen om 5 uur dus ook al. De grote liggende Boeddha dus bezocht. Daarna naar het grand palace. Dat was niet makkelijk om daar binnen te komen. Mannen mochten niet in korte broek. Dus eerst nog maar even een leuke Thaise broek met olifanten gekocht. Toen mochten we wel naar binnen. Bleek dat we een best wel hoge entree moesten betalen, dus zijn maar weer naar buiten gegaan. Toen maar op zoek gegaan naar een plekje om een hapje te eten, het was tenslotte al 4 uur. Daarna nog wat souveniertjes gekocht. Wederom een ritje met de tuktuk en een ijsje gegeten bij moshi moshi. Deze ijszaak staat bekend om zijn enorme grote ijscoupes. Wij hebben het klein gehouden. Daarna naar de Bayoke tower waar we een waanzinnig uitzicht hadden over Bangkok.

1. Gerda:
    14 juli 2017
    Heel enerverend allemaal. Wat een mooie foto's, zeker wel blij met je fototoestel. Heel veel liefs voor het hele gezelschap vanuit het saaie Nederland
  2. Hans Akkerman:
    14 juli 2017
    Lange dagen, veel te zien dus ook veel te verwerken. Groetjes aan allemaal.
  3. Astrid:
    Wauw ! Wat doen jullie veel op een dag ! Maar wel een super ervaring denk ik
  4. Efie andeweg:
    15 juli 2017
    Is wel een vakantie van , zo maak je nog eens wat mee. Groetjes
  5. Lia:
    15 juli 2017
    Dit is zo'n vakantie van ones in a lifetime! Wat een belevenissen zeg! En ook mooie foto's. Echt genieten!